www.modernaskola.sk

 

* Som učiteľka na základnej škole. Ak idem zastupovať v čase osobného voľna, t.j. ak neučím (mám voľnú hodinu), niekedy sa nám tieto hodiny nepreplácali, ale boli počítané ako hodiny, ktoré sme potom mohli vymeniť za "voľno". V tejto dobe naša pani riaditeľka nám tieto hodiny ani neprepláca ani nepočíta a tvrdí nám, že sme povinní, aj ak mame voľno, učiť navyše tieto hodiny zadarmo. Je to pravda?

Riaditeľka školy Vás nemôže nútiť odučiť takéto hodiny zadarmo. Musí Vám ich preplatiť alebo za ne poskytnúť náhradné voľno v rovnakom rozsahu. Inak porušuje Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov. 

 

* Chcel by som sa opýtať, či existuje nejaké usmernenie, ako vyplácať učiteľov za krúžkovú činnosť - vzdelávacie poukazy. Niektoré školy to robia dohodami, čo sa mi zdá rozumnejšie, ale existuje nejaké usmernenie, ktoré povoľuje vyplácať krúžkovú činnosť dohodami?
Spôsob, ako bude vyplácaná učiteľom práca za krúžkovú činnosť, je plne v kompetencii riaditeľa alebo zriaďovateľa. Neexistuje žiadne usmernenie ani pokyn Ministerstva školstva SR, ktorý by určoval bližšie vyplácanie tejto činnosti. Preto je potrebne riadiť sa Zákonníkom práce, to znamená, že učiteľ môže byť vyplácaný na základe Dohody o vykonaní práce, ale taktiež sa môže dohodnúť so zamestnávateľom, že mu bude udelené napríklad náhradné voľno alebo osobný príplatok.

 

 

* Som učiteľka na strednej priemyselnej škole a mám 26 hodinový pracovný úväzok, z toho  4 hodiny nadčas (po dve hodiny v pondelok a piatok). Keď si chcem vziať náhradné voľno v pondelok (2 hodiny + 2 hodiny nadčas), tak si musím na príkaz riaditeľa zobrať vždy 4 hodiny náhradného voľna, nie dve. Je to v poriadku? Upravuje to tak nejaký všeobecne záväzný právny predpis?
Riaditeľ školy nemôže vyžadovať, aby ste si brali náhradné voľno aj za nadčasové hodiny. Týka sa to len riadnych hodín. Oblasť práce nadčas upravuje usmernenie Ministerstva školstva SR z januára tohto roku.


* Som učiteľom na strednej škole. Vedenie školy trvá na tom, že sa vysvedčenia nesmú vyplňovať guľôčkovým perom ale len atramentovým. Existuje nejaký predpis, ktorý to prikazuje? Má vedenie školy právo niečo podobné vyžadovať?   

MŠ SR vydalo dňa 15. 1. 2003 pod č. 97/2003-sekr. Metodický pokyn k vyplňovaniu vysvedčení pre školy a školské zariadenia v SR, v ktorom sa uvádza, že školy môžu známky tlačiť laserovou tlačiarňou. Podľa pedagogicko-organizačných pokynov sa v prípade ručného vypisovania vysvedčení odporúča použiť dokumentačný atrament, nezmývateľný atrament alebo tenké guľôčkové pero modrej farby. Odporúča, teda neprikazuje. Je preto možné, aby riaditeľ školy určil, aké pero sa má použiť na vypĺňanie pedagogickej dokumentácie.

 

* Obraciam sa na vás s otázkou, aký je presný postup pri strate triednej knihy a klasifikačného hárku. K strate došlo v marci, je potrebné triednu knihu a klasifikačný hárok prepísať od začiatku šk. roka? Ak áno, je potrebné spätne doplniť chýbajúcich žiakov, zastupované hodiny, v klasifikačnom hárku známky za prvý polrok? Nenašli sme metodické usmernenie k tomuto problému v žiadnej smernici ani vyhláške.

K tomuto problému naozaj neexistuje žiaden metodický pokyn či usmernenie. Na základe konzultácie so Štátnou školskou inšpekciou Vám môžeme odporučiť, aby ste najprv spísali protokol o strate s uvedeným dátumom, ku ktorému dňu sa stratili. Okrem toho by mal záznam obsahovať aj dôvod straty, pokiaľ je známa. Protokol by mal podpísať riaditeľ školy. Následne treba založiť novú triednu knihu i klasifikačný hárok a snažiť sa doplniť stratené údaje od začiatku školského roku. V prípade, ak to nie je možné (napríklad dochádzka), Vám neostáva nič iné, len ju začať viesť od dňa straty. Je vhodné, pre prípad kontroly zo strany Štátnej školskej inšpekcie, protokol o strate založiť do triednej knihy. kOdporúča sa po takejto skúsenosti začať viesť alternatívnu evidenciu (predovšetkým dochádzky) na celoškolskej úrovni. Učitelia by si napríklad mohli (aj pre vlastne uľahčenie) zapisovať dochádzku vždy po  mesiaci.

 

Zaujímalo by nás, či máme nárok na náhradné voľno, keď ideme s deťmi (žiakmi) do školy v prírode. Ak áno, tak ako máme pokračovať. Naša riaditeľka tvrdí, že náhradu môže dostať iba jeden člen zboru, ktorý má v noci dozor nad deťmi. Veď sme tam predsa všetci aj v noci. Celý týždeň... Taktiež, ako to je s uplatňovaním náhradného voľna počas školských výletov, keď strážime deti aj v noci. Máme pravo na uplatnenie nadčasu príp. príplatku náhradného voľna.

V prípade dozoru nad deťmi v noci v škole v prírode alebo na školskom výlete nejde o prácu nadčas, ale o pracovnú pohotovosť. Za každú takúto hodinu máte podľa zákona nárok na peňažnú náhradu vo výške 5 až 100 percent hodinovej sadzby funkčného platu, nie však na náhradné voľno. Podrobnosti upravuje paragraf 21 zákona č. 553/2003 o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme.

 

 

Učiteľ po druhej kvalifikačnej skúške má nárok na osobný príplatok. Chcem sa opýtať, či je na rozhodnutí riaditeľa, akou sumou ohodnotí túto skutočnosť, alebo je stanovená suma osobného príplatku?

Osobný príplatok priznaný pedagogickému zamestnancovi za II. kvalifikačnú skúšku je plne v kompetencii a na rozhodnutí riaditeľa školy. Zaleží na ňom akou sumou Vás ohodnotí. "Absolvovanie II. kvalifikačnej skúšky zamestnávateľ zohľadní v osobnom príplatku pedagogického zamestnanca," Vyhlášky 41/1996 Z. z. MS SR o odbornej a pedagogickej spôsobilosti pedagogických zamestnancov § 8 Vykonávanie a ukončenie kvalifikačných skúšok.


* Prosím Vás o radu. Žiačka 8. ročníka bola zo zdravotných dôvodov oslobodená od školskej dochádzky, a ani iným spôsobom nebola celý 2. polrok vyučovaná. Má byť neklasifikovaná zo všetkých predmetov?

Hodnotenie a klasifikáciu žiakov ZŠ upravuje aj Vyhláška Ministerstva školstva z 15. novembra 1984 o základnej škole č. 143/1984 Zb. z., kde sa v § 7 hovorí: „Ak nie je možné žiaka klasifikovať na konci druhého polroka pre vážne objektívne príčiny, riaditeľ určí na jeho klasifikovanie náhradný termín, a to tak, aby bol žiak klasifikovaný najneskôr do 15. októbra. Dovtedy žiak navštevuje podmienečne najbližší vyšší ročník.“ Žiak by mal teda v najbližšom čase vykonať komisionálne skúšky. Rovnaký postup stanovujú aj Metodické pokyny na hodnotenie a klasifikáciu žiakov základných škôl.

 

 

 

* Chcela by som sa spýtať, ktorá vyhláška hovorí o hospitačnej činnosti vedenia školy. Je možné, aby učiteľ odmietol hospitáciu? Je povinnosťou vedenia oznámiť hospitáciu? Ak áno, kedy?
Neexistuje žiadny oficiálny všeobecne záväzný predpis, ktorý by pojednával o hospitáciách. Podľa Štátnej školskej inšpekcie môže hospitáciu vykonávať riaditeľ školy alebo inšpekcia. Inšpekcia by mala informovať o svojej návšteve deň vopred (v niektorých prípadoch nemusí), riaditeľ školy však svojho zamestnanca informovať nemusí vôbec. Učiteľ hospitáciu (teda prítomnosť riaditeľa školy na hodine) odmietnuť nemôže, má právo sa však vyjadriť k hodnoteniu hospitácie, kde môže uviesť, či s daným hodnotením súhlasí alebo nesúhlasí.